Anteckningar från informationsmötet 7/5

Publicerat: 2023-05-09 - 14:22

Tack för alla involverade föräldrar på infomötet 7 maj! Jätteuppskattat! Här är anteckningar från mötet.

Den 7 maj hölls ett välbesökt informations- och föräldramöte angående planerna för klubbens junior- och knatteverksamhet under 2023 och på längre sikt. Agendan innehöll följande informationspunkter:

Juniorverksamheten

Juniorer från 7 år och uppåt tränar måndagar och tisdagar, kl. 17.30–19.00. Varje vecka har ett speciellt tema och fokus på en viss del av spelet, exempelvis sving, puttning eller chippar. Juniorerna kan välja att antingen vara med måndagar eller tisdagar, eller om de vill vid båda träningstillfällena. Det finns ingen press på att varje vecka träna såväl måndag som tisdag, men alla är välkomna båda dagarna.

Det är en bred träningsgrupp ifråga om ålder och spelnivå. Under träningspassen kommer gruppen därför ibland att nivåindelas, exempelvis för mer avancerade teknikgenomgångar med de äldre juniorerna.

Anmälan till juniorträningen görs via mail till donald@backbom.se, eller tele. 076-5779989.

Knattar mellan 4 och 7 år tränar 50-minuterspass på söndagsförmiddagar, uppdelade i tre mindre grupper kl. 09.00–12.00. Anmälan till knatteträningen och val av tid görs via Boka direkt. Åldersindelningen överlappar således, och sjuåringar kan antingen vara med i knatte- eller juniorträningen.

Visionen

Knatte- och juniorverksamheten ska lägga grunden för ett livslångt golfande!

I dagsläget är ca. 25 juniorer och 25 knattar i träning. Visionen är att ha 100 ungdomar i träning 2024 och upp emot 200 barn och ungdomar i klubbens verksamhet inom några år. Visionen är också 50/50, det vill säga lika många tjejer och killar i träning, vilket kräver riktade åtgärder för att öka andelen golfande tjejer.

Upplägg träning 2023/2024

Juniorträningen sker året runt och träningsåret är uppdelat i fyra terminen: vår-, sommar-, höst och vintertermin. Uppehåll sker vecka 29–30, 39–41 och 51–52.

Juniorkommitté

En juniorkommitté ska upprättas för att stödja utvecklingen av klubbens juniorverksamhet. Donald Pearson, som leder knatte- och juniorträningen, kommer att vara ordförande i kommittén. Föräldrar som kan tänka sig att medverka i kommittén uppmanas att höra av sig till Donald. Här behövs föräldrakrafter!

Framtid

Möjligheterna för juniorerna att spela mer på 9-hålsbanan ska öka. Nya utslagsmarkeringar för de yngsta ska sättas ut, från 150 meter till green och ner till korta 50-meterhål. Specifika tävlingar för juniorerna ska också arrangeras på 9-hålsbanan. Juniorerna golfande ska även underlättas med bagskåp på klubben.

Sommarläger och övriga läger

Flera läger planeras:

• Sommarläger på Salems GK den 19–22 juni (anmälan via Boka direkt)
  • Återstartsläger i augusti. (datum ej klart)
  • Höstläger med inomhusträning (datum ej klart)
  • Vinterläger på sportlovet 2024
  • Påsklovsläger 2024

Inomhusträning/vinter

När det blir för kallt för att träna och spela utomhus flyttar träningen inomhus genom att klubbens restaurang iordningställs för vinterträning, med slagmattor och övningsgreen! Alla juniorer som är med i träningsgrupperna kommer att ha fri tillgång till den nya träningsanläggningen.

Sponsorer/marknad

En uppgift för den nya juniorkommittén blir att arbeta med sponsorintäkter som exempelvis kan användas för lägerverksamheten, priser till lokala tävlingar eller resor till tävlingar på andra banor. Här behövs – som sagt – föräldrakrafter i juniorverksamheten!

Övrigt

Från närvarande föräldrar på mötet framhölls bland annat vikten av att juniorverksamheten stödjer nybörjarnas väg mot grönt kort (inte minst vad gäller barn som inte har golfande föräldrar) och att familjedagen vid förra årets KM var uppskattad och borde upprepas!